Bubbel van vijf

De Wever is optimistisch: “We hebben samen een nota gemaakt. In elk hoofdstuk zit een evenwicht. Dat is belangrijk, anders ga je nooit een ploeg kunnen vormen rond die nota. Ook daar zijn we al redelijk ver mee gevorderd.”

De nota is er bijna, nu moeten enkel nog partners gevonden worden. “Het goede nieuws is: we hebben al een bubbel van vijf. Er zijn vijf partijen die de nota hebben bekeken en uiteraard niet met alles akkoord gaan, maar waarvan je zo aanvoelt dat als je morgen met die vijf partijen aan tafel gaat, je een paar weken later al een regering hebt.”

Liberaal sprookje

De bubbel van vijf bestaat uit N-VA, CD&V, cdH, PS en sp.a. Er is nog minstens een partner nodig. “De liberalen hebben wij ook ingelicht over de nota. Die hebben een antwoord gestuurd in de vorm van een eigen nota.”

Voor De Wever leest de liberale nota als een sprookje: “Ik zie op de sociale media dat men zegt: kijk eens hoe liberaal we zijn, we gaan zoveel besparen én uitgeven én de lasten gaan niet verhogen én we gaan nog 30 miljard investeren. Dat is een sprookje, en eerlijk gezegd is het nu geen tijd om sprookjes te vertellen. Nu is het de moment om de waarheid onder ogen te komen.”

Potemkin-regering

Ons land gaat naar een nooit geziene economische crisis en een gezondheidscrisis waar krachtdadig tegen moet worden opgetreden. “Er is geen krachtdadige regering, maar een Potemkin-regering waarachter een grote leegte schuilt.” De behoefte om die leegte in te vullen is groot. “We hebben een verantwoordelijkheid voor de welvaart van alle burgers. Die welvaart staat vooral in Vlaanderen onder druk omdat we een exporteconomie hebben. Dit nog langer aanzien is crimineel onverantwoordelijk. Als de bubbel van vijf een bubbel van zes kan worden, heb je een slagkrachtige regering”, besluit De Wever.