Onze Vlaamse welvaart krijgt een extra stimulans met extra investeringen in infrastructuur, een beter én sneller vergunningskader dat gekoppeld wordt aan administratieve vereenvoudiging. We blijven fors investeren in onderwijs, zowel in gebouwen als in mensen. Daarbij zal de focus extra fors liggen op het verwerven van het Nederlands. En we leggen ook een grote verantwoordelijkheid bij de ouders.

We zetten de klimaatdoelstellingen van de vorige Vlaamse Regering verder, met een blijvende focus op haalbaarheid en betaalbaarheid. In dat opzicht wordt de renovatieplicht versoepeld maar blijven we sterk inzetten op de Blue Deal en het verder vergroenen van onze omgeving, onder andere door extra bebossing.

Begrotingsevenwicht in 2027

We zetten ons streven naar een werkzaamheidsgraad van 80 procent onverminderd verder, waarbij we extra focussen op de activering van langdurig zieken. Een hervorming van de VDAB is daarbij onontbeerlijk. De erfbelasting wordt met 20 procent verlaagd. Van bezitters van elektrische wagens en buitenlanders vragen we inspanningen. En vanzelfsprekend houden we vast aan een begrotingsevenwicht in 2027

Een warm Vlaanderen gaat de strijd aan tegen armoede met een actieplan. De focus blijft liggen op het verwerven van een job. Om ervoor te zorgen dat sociale voordelen terecht komen bij wie het nodig heeft, komt er een centraal register.

Lagere registratierechten

Om sneller en gemakkelijker een woning te verwerven, verlagen we de registratierechten naar 2 procent. We blijven inzetten op meer sociale woningbouw, met een vrijere rol voor lokale besturen. Maar het activeren van sociale huurders blijft centraal in het beleid, naast een blijvende controle op buitenlandse sociale eigendommen.

Onze Vlaamse identiteit blijft een rode draad vormen in het beleid. Het verhaal van Vlaanderen en de Vlaamse Canon zijn nog niet uitverteld. We maken een forse inhaalbeweging om onze Vlaamse culturele infrastructuur te laten schitteren en maken werk van een belevingscentrum rond onze Vlaamse geschiedenis en cultuur.

Vlaanderen is en blijft een topsportland. Daarvoor komt er een topsportbeleidsplan en een verhoging van de topsportindex. We halen ook topsportevenementen naar Vlaanderen.

Cultuur van soberheid

De politiek moet naar zichzelf kijken om te besparen. Daarom introduceren we een cultuur van soberheid. We schaffen de Senaat af waardoor we de partijdotatie verlagen.

We zetten ons traject van inburgering en integratie onverminderd verder. We verstrengen de taaltesten en focussen op gedeelde waarden en normen. Nieuwkomers activeren we volop richting een job.

Binnen de Vlaamse justitie voeren we een beleid waarbij slachtoffers en nabestaanden centraal staan. We blijven hard voor criminaliteit en zorgen ervoor dat straffen effectief en efficiënt worden uitgevoerd.

Lees hier het Vlaams Regeerakkoord

Vlaams Regeerakkoord 2024-2029 | PDF-formaat, 1,93 MB