Van Overtveldt wijst erop dat er voor de positie van de Commissievoorzitter geen realistisch alternatief is. “De uitdagingen voor de Europese Unie zijn enorm groot, tegen een turbulente achtergrond. Chaos is geen optie”, verklaart hij. Eerder deze week lichtte von der Leyen haar visie toe voor de ECR-fractie waar de N-VA toe behoort. De vragen die ze kreeg voorgeschoteld, beantwoordde ze met welgekomen realiteitszin.

De N-VA verwachte bijsturingen te zien in von der Leyens beleidsplannen ten opzichte van de vorige legislatuur. En die kwamen ook tot uiting in haar verklaring tijdens de plenaire vergadering in het Europees Parlement. “Zo verwelkomen we de expliciete aandacht die zal gaan naar de koopkracht van de burgers en de concurrentiekracht van onze bedrijven. Iets waar we de ganse vorige legislatuur om vroegen”, reageert Van Overtveldt tevreden.

Positieve maatregelen

De N-VA is ook positief over een reeks maatregelen die het economische weefsel kunnen versterken en belangrijk zijn voor Vlaanderen. Het gaat dan respectievelijk over de versterking van de eengemaakte markt, de uitbouw van een kapitaalmarktenunie en aandacht voor de KMO’s. Er zou ook voor ondernemers en landbouwers een inspanning worden genomen om de regeldruk te verlagen. “Mevrouw von der Leyen ambieert een verlaagde rapporteringsdruk vanuit Europa. We zullen haar aan die belofte houden”, klinkt het strijdlustig.

Veiligheid en migratie

Von der Leyen lijkt op vlak van veiligheid en migratie stevige stappen te willen zetten waarvoor ze bij de N-VA een bondgenoot zal vinden. Naast een nieuwe Europese Commissaris voor Defensie, wil ze de investeringen in defensie opdrijven, ook via de privésector. Daarnaast plant ze een substantiële versterking van Europese veiligheidsdepartementen zoals Europol en Frontex. Tot slot plant von der Leyen een sneller en efficiënter terugkeerbeleid van migranten. Europees Parlementslid Assita Kanko belooft alvast dat ze dit kritisch zal opvolgen. “Vooral op het gebied van migratiebeleid is één stap vooruit niet voldoende. Daarnaast moeten vrouwenrechten en verkrachtingsmisdaden serieus worden genomen. Vanuit de LIBE Commissie zal ik daar streng op toezien.”

Geen overschrijding van bevoegdheden

Waar de N-VA zich niet achter kan scharen, is de voluntaristische visie op de uitbreiding van de Europese Unie. Ook het openbreken van het EU-verdrag is voor de N-VA niet aan de orde. Verder gaat er in een verklaring van de Commissievoorzitter veel aandacht naar de ontwikkeling van een Europees huisvestingsbeleid – een bevoegdheid van lid- en deelstaten, niet van de Europese instellingen. De N-VA zal zulke overschrijdingen van bevoegdheden blijven bestrijden.

Kritisch opvolgen

Wat de Green Deal betreft, zal de N-VA de impact hiervan kritisch opvolgen. Kris Van Dijck, die in de energiecommissie van het Europees Parlement zal zetelen, is van plan om stevig te waken over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de Green Deal-doelstellingen. “Zo is en blijft kernenergie cruciaal voor de onze Vlaamse, energie-intensieve industrie en voor onze energie-onafhankelijkheid, alsook voor de verzoening tussen klimaatambities en onze competitiviteit in het algemeen”, stelt hij.

“Pas wanneer er effectief wetgeving op tafel komt, kunnen we die beoordelen. Dat zullen we steeds kritisch doen, in het belang van onze Vlaamse burgers en bedrijven”, besluit Van Overtveldt.