Mijn VerbouwPremie werd ingevoerd op 1 oktober 2022 en is de samenvoeging van de vroegere renovatiepremies van Wonen in Vlaanderen én de energiepremies van Fluvius. Het vernieuwde premie-aanbod werd uitgewerkt op initiatief van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir en Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele én zorgt ervoor dat de burger vanaf nu deze premies eenvoudig op één en dezelfde plaats kan aanvragen, namelijk via Mijn VerbouwLoket.

290.000 premies aangevraagd

In totaal werden er sinds de start ongeveer 290.000 Mijn VerbouwPremies aangevraagd, waardoor we kunnen spreken over een succes. Dat is namelijk een ruime overtreffing van het oorspronkelijk aantal verwachte premieaanvragen. Het succes van de Mijn VerbouwPremie zorgt er natuurlijk ook voor dat de dossierbehandeling opgedreven moet worden. De Vlaamse Regering heeft daarom beslist om voor 2024 en 2025 zo’n 1,5 miljoen euro werkingsmiddelen te voorzien om een deel van de aanvragen door 20 extra dossierbehandelaars via netbeheerder Fluvius te laten verwerken. Met de inzet van deze extra personeelscapaciteit verwachten we dat in 2024 de gemiddelde behandelingstermijn sterk ingekort wordt.  Ook voor 2025 worden extra middelen voorzien. De Vlaamse Regering zorgt er zo voor dat de burger zo snel mogelijk zijn premie uitbetaald krijgt.

Binnen aanvaardbare tijd

“Het renovatiebeleid is een groot succes, wat ook uitdagingen heeft, maar we handelen er dan ook meteen naar. Van een efficiënte overheid die de renovatie van het woningpark als topprioriteit naar voren schuift, mag verwacht worden dat iedereen die recht heeft op een premie, die ook binnen een aanvaardbare tijd op zijn rekening gestort krijgt. De nodige middelen en mensen daarvoor blijven we mobiliseren”, aldus Demir en Diependaele.

Werkende Vlaming

De ministers wijzen er tot slot nog op dat energiepremies vroeger bijna alleen weggelegd waren voor mensen die niet werken of een erg laag loon hadden. Werkende Vlamingen vielen altijd net uit de boot. “Geen sociaal tarief, geen energiepremie, enzovoort… Dat voelde voor ons onrechtvaardig aan. Je mag nooit de werkende Vlaming uit het oog verliezen. Die gaat dag in dag uit naar het werk, betaalt belastingen, en die mag ook iets in return verwachten. Met onze hervorming bewijzen we dat in de praktijk. Ongeveer 65 procent van de Vlaamse alleenstaanden en gezinnen krijgt toegang tot de hoogste steunpercentages en dat is een goede zaak”, besluiten de ministers.