Vorige maand lanceerde de Europese Commissie haar biodiversiteitsstrategie voor de komende tien jaar samen met de Boer-tot-bord-strategie (Farm-to-fork). Daarin wordt onder meer het belang van een duurzame landbouw voor het behoud van natuur en omgekeerd bepleit. Maar in het EU-begrotingsvoorstel dat de Commissie presenteerde, legt ze echter geen centen vast voor haar eigen Biodiversiteitsstrategie. Natuurpunt, WWF België en vele andere organisaties klaagden dat al aan.

Ambitieuze biodiversiteitsstrategie vraagt forse financiering

Vlaams minister van Omgeving Demir treedt dat standpunt bij. Momenteel trekt de EU 5,45 miljard euro uit voor het LIFE programma gedurende 2021-2027. “Dat is dan wel een stijging ten opzichte van het verleden, in vergelijking met andere uitgaven is dat niet veel. Een ambitieuze biodiversiteitstrategie is pas geloofwaardig met een forse financiering”, stelt Demir, die tijdens de Raad namens België pleitte voor een verdere verhoging van de middelen voor het LIFE programma. Demir wordt daarin gesteund door zowel haar Waalse als haar Brusselse evenknie.

Wisselwerking klimaatverandering en biodiversiteit

“Niemand kan ontkennen dat er een wisselwerking is tussen klimaatverandering en verlies aan biodiversiteit. Zo is de strijd tegen droogte belangrijk om onze fauna en flora te beschermen en geen biodiversiteit te verliezen. Omgekeerd kunnen gezonde ecosystemen bijdragen aan een betere opname van CO2 uit de lucht. Het herstel van venen, wetlands, graslanden, bossen en mariene ecosystemen is cruciaal om het biodiversiteitsverlies een halt toe te roepen en onze ecosystemen veerkrachtiger te maken”, stelt Demir.

Vlaanderen is vastberaden

Demir kondigde eerder deze week al twee natuurinrichtingsprojecten aan die onder meer moeten zorgen voor vernatting en meer koolstofopslag, in de Liereman in de Kempen en in de Zwarte Beekvallei in Limburg. “Vlaanderen is vastberaden om de biodiversiteitscrisis maximaal aan te pakken”, stelt Demir.