De coronacrisis heeft de reisplannen van Nederlanders, Duitsers, Fransen, Zwitsers, Oostenrijkers, Italianen en Spanjaarden deze zomer grondig beïnvloed. Bij de Spanjaarden wijzigde maar liefst 86 procent zijn reisplannen, bij de Nederlanders en Zwitsers 76 procent. De andere bevraagde markten zitten daar tussen. Nogal wat Europeanen geven aan dat ze deze zomer thuis blijven.

Veiliger dan Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk

Toerisme Vlaanderen vroeg naar hoe veilig men een aantal bestemmingen inschatte voor een vakantie deze zomer. Daaruit blijkt dat ons land het lang niet zo slecht doet, weet minister Demir. “Landen als Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk maar zelfs ook Frankrijk worden veel vaker als onveilig tot heel onveilig beschouwd dan ons land.” Zeker diegenen die al beslist hebben te zullen reizen en ook al weten waar naartoe vinden ons land een aantrekkelijke reisbestemming, en dat ondanks ons minder goed coronarapport.

Vlaanderen is niet de hellhole van de wereld

Vanuit de toeristische sector is de bezorgdheid sinds maart erg groot dat de rapportage van de Belgische coronacijfers dit land labelen als high-risk country. “De vrees was groot dat dat een extra drempel is om buitenlandse toeristen naar hier te halen. Vanuit Toerisme Vlaanderen vonden we het belangrijk de cijfers goed te duiden naar de buitenwereld. We hebben tijdens deze crisis hoge sterftecijfers gehad, daar moeten we niet over liegen. Maar we zijn niet de hellhole van de wereld. En die boodschap zijn we blijven meedelen in het buitenland. Met succes zo blijkt”, zegt Demir.

Prijs speelt een belangrijke rol

Uit het onderzoek blijkt dat naast het veiligheidsaspect ook de prijs een belangrijke rol speelt bij de keuze van een reisbestemming. Dat verklaart waarom veel mensen deze zomer zullen kiezen voor een vakantie in eigen land of een bestemming dichtbij. Bij de Nederlanders geeft 42 procent binnenlandse reisplannen op, voor corona was dat maar 11 procent. Bij de Italianen en Spanjaarden is dat zelfs 80 procent.

“Tot slot leert het onderzoek ook nog dat bij diegenen die deze zomer willen reizen, de vraag naar rurale en groene bestemmingen sinds corona toeneemt en hoger ligt dan de kust- en stedelijke bestemmingen”, aldus Demir.

Leeuwendeel buitenlandse toeristen komt uit Europa

De Europeanen vormen de belangrijkste herkomstmarkt voor Vlaanderen. In 2019 kwamen 6,1 miljoen buitenlandse bezoekers uit Europa. Daarmee vertegenwoordigen ze het leeuwendeel van het totaal aantal buitenlandse aankomsten (7,8 miljoen) in Vlaanderen.

Beluister Zuhal Demir over het onderzoek in De Ochtend.