Bijkomend pakket coronamaatregelen 7 augustus 2020

De helft van de vaste kosten

De Vlaamse Regering komt voor de helft tussen in de vaste kosten van bedrijven die meer dan 60 procent omzetverlies lijden in augustus of september. Ze gaat ervan uit dat de vaste kosten gemiddeld 15 procent van de omzet uitmaken. Het steunbedrag zal dus overeenkomen met 7,5 procent van de omzet tijdens dezelfde periode vorig jaar. Per bedrijf gaat het om maximaal 15.000 euro voor de maanden augustus en september. De tussenkomst wordt gehalveerd voor zelfstandigen in bijberoep en voor bedrijven die nu minder openingsdagen tellen dan in augustus en september vorig jaar. Ondernemingen die regelmatig maaltijden aanbieden, moeten ook verplicht over een witte kassa beschikken. Het mechanisme kan pas na 30 september worden aangevraagd. Bedrijven die nu verplicht gesloten zijn, kunnen wel een voorschot ontvangen van maximaal 2.000 euro.

Vlaanderen schiet twee maanden handelshuur voor

Daarnaast besliste de Vlaamse Regering ook om de handelshuurregeling uit te breiden naar de evenementensector. Concreet zal de Vlaamse Regering twee maanden huur voorschieten, op voorwaarde dat de verhuurder ook minstens één maand kwijtscheldt. Het maximumbedrag voor de lening bedraagt 35.000 euro.

Versoepelde voorwaarde voor achtergestelde lening

Bedrijven kunnen ook nog steeds terecht bij de PMV voor een achtergestelde lening. De voorwaarde om tegen eind dit jaar minstens 80 procent van het personeel uit het verleden tewerk te stellen, wordt versoepeld. De minimumvoorwaarde wordt verlaagd tot 60 procent en bedrijven krijgen ook meer tijd om eraan te voldoen.

Evenementensector ziet zwaar af

Minister-president Jan Jambon benadrukt dat de beschermingsmaatregel bedrijven die gezond waren voor de crisis, maar dus zwaar omzetverlies hebben geleden, moet helpen beschermen tegen een faillissement. Vooral de evenementensector -met 80.000 werknemers- lijdt zwaar onder de coronapandemie. "Het zijn verschrikkelijke tijden voor de evenementensector", zegt Jambon, naast minister-president ook Vlaams minister van Cultuur. Vooral in de zomer is het normaal een topdrukte, maar de coronapandemie leidt tot heel wat annulaties. Daarnaast zien ook de horeca en het toerisme zwaar af. In de begroting is tot 80 miljoen euro voorzien voor de nieuwe maatregel, maar het is niet uitgesloten dat die uiteindelijk minder zal kosten.