Op veel kermissen, jaarmarkten, festivals en soortgelijke evenementen kunnen mensen nog altijd een ritje maken op een pony of paard. Die dieren moeten monotoon rondjes draaien in een carrousel, omringd door drukte en luide muziek. Om een einde te maken aan die achterhaalde praktijk heeft Dierenminister Weyts nu een uitdoofbeleid uitgewerkt. Ten laatste tegen 2023 mogen er geen pony’s, paarden of paardachtigen meer gebruikt worden in kermiscarrousels. Ter stopzetting van de activiteiten wordt een compensatieregeling voorzien. Bestaande kermisponyhouders die hun activiteiten tot eind 2022 willen verderzetten, moeten zich verplicht registreren.

Afscheid van achterhaalde gebruiken

“Stap voor stap nemen we in Vlaanderen afscheid van achterhaalde gebruiken, die niet meer stroken met hoe we als Vlaamse samenleving nu naar dierenwelzijn kijken”, zegt Weyts. “Geen onverdoofd slachten meer, geen blokstaarten meer, geen pelsdierkweek of dwangvoedering meer en nu dus ook geen kermispony’s meer. We hebben de verdomde plicht vermijdbaar dierenleed ook effectief te vermijden.”