De federale regering zal in 2024 een begrotingstekort hebben van 18 miljard euro. Althans, volgens de eigen berekeningen. En dat is een grove onderschatting, zegt Kamerlid Sander Loones. “De inkomsten uit onder meer de minimumbelasting voor multinationals, de vennootschapsbelasting, het dividend van Belfius of de bevroren Russische tegoeden bij Euroclear worden overschat, net als de inkomsten op vlak van fraude en accijnzen. Daarnaast zijn nog heel wat uitgaven niet meegerekend in de cijfers. Premier De Croo is gewoon niet eerlijk over de begrotingscijfers.”

Nog zes maanden …

“Zonder gewijzigd beleid stevent de federale overheid af op een begrotingstekort van 33 miljard euro”, berekent Sander op basis van talloze rapporten van verschillende instellingen. “Straks betalen we alleen al voor de intresten 10 miljard euro. Dat is hallucinant. De schulden blijven stijgen, en dat alleen maar in België. In de rest van Europa doet men aan schuldafbouw. Ik roep de regering dan ook op om gebruik te maken van de maanden die ons nog resten tot aan de verkiezingen om eindelijk eens beleid te voeren. Dat is tot op vandaag niet gebeurd, rond geen enkele van de federale werven: pensioenen, belastingen, arbeidsmarkt … En dat kunnen we ons met deze desastreuze cijfers niet meer permitteren.”

Crisiskabinet

Loones pleit dan ook voor de snelle vorming van een crisiskabinet na de verkiezingen. “Het zal wellicht een lange coalitievorming worden, maar we kunnen ons geen lange stilstand veroorloven. We zullen snel moeten besturen. Anders blijft deze slechte begroting doorsluimeren en moet er bestuurd worden op basis van voorlopige twaalfden. Daarom moeten we snel orde op zaken stellen. Die ambitie hebben we.”