Beademingsballonnen mogen niet van dertig jaar oude wet

Vanaf zaterdag is het toegestaan om te zwemmen in de zee, dan is er opnieuw toezicht van de strandredders. Mond-op-mondbeademing is door corona uit den boze. Om te voldoen aan de coronamaatregelen heeft de kustreddingsdienst beademingsballonnen aangekocht, maar die mogen ze niet gebruiken omdat het onwettig is volgens Volksgezondheid. Reden is een 30 jaar oude wet die zegt dat mond-op-mond een medische behandeling is en dat alleen artsen, verpleegkundigen en hulpverleners-ambulanciers die mogen uitvoeren.

Strandredders willen hun werk doen

Volgens Kamerlid Anseeuw volgden de strandredders speciaal een opleiding om de beademingsballonnen te gebruiken. Maar dat dus niet. Anseeuw vraagt dat minister De Block snel met een oplossing komt. “Het is ontstellend dat de minister nog steeds geen alternatief heeft. Haar antwoord reikt niet verder dan een juridische geruststelling dat redders geen hulp moeten verlenen indien ze zichzelf daarmee in gevaar brengen. Daar zit geen enkele redder op te wachten, ze willen geen excuus om een mensenleven niet te redden. Ze willen gewoon hun werk doen.”

Materiaal om iedereen veilig te helpen

Eerder al had minister voor Toerisme Zuhal Demir geld vrij gemaakt voor de aankoop van beschermingsmateriaal voor de reddingsdiensten. “Meer dan ooit zullen meer mensen de vakantie doorbrengen in eigen land en graag een dagje spenderen aan onze kust. Jammer genoeg kan er dan al eens een ongeluk gebeuren en zijn onze redders een belangrijke eerste hulp”, zegt Anseeuw. “Deze redders hebben een grote verantwoordelijkheid en hebben een zwaar traject afgelegd om hun diploma te behalen. Het minste wat we kunnen doen is de nodige materialen voorzien zodat iedereen veilig kan geholpen worden.”