Leerproces en sociaal contact lijden onder sluiting scholen

Peter De Roover herhaalt zijn bezorgdheid over het sluiten van de scholen. “We mogen de zaken niet bagatelliseren. We hebben een jonge generatie die niet alleen qua leerproces maar ook qua sociaal contact opnieuw een knauw krijgt. Daarom is het goed dat Vlaams minister Ben Weyts daar maandenlang zo voor gevochten heeft.”

Discussie gaat over de medicijnen, niet over de ziekte

In de Kamer kaart de N-VA al maandenlang het gebrek aan parlementair debat over dit soort maatregelen aan. “Voor alle duidelijkheid: niemand ontkent dat er maatregelen moeten genomen worden. Maar de discussie gaat niet over de ziekte, maar over de medicijnen.”

Proportionaliteit van de maatregelen

De Roover wijst erop dat de maatregelen om de coronapandemie in te dijken proportioneel moeten zijn. De ellende die sommige maatregelen veroorzaken, is gigantisch: “Als federaal minister Annelies Verlinden zegt dat ze nu pas gaat uitzoeken of niet-essentiële winkels effect hadden op het virus, val ik van mijn stoel. Het gaat over mensen hun levenswerk. Je mag toch verwachten dat als je maatregelen neemt, ze ook onderbouwd zijn.”

Bekijk Peter De Roover in de Zevende Dag op VRT NU (beschikbaar tot 27 april 2021).