Het Vlaams onderwijsveld geeft elke twee weken transparantie over het contactonderzoek van de CLB’s, het aantal besmettingen en het aantal quarantaines op school. Die cijfers moeten duidelijk maken dat het virus wel degelijk aanwezig is en dat we met z’n allen de veiligheidsmaatregelen moeten blijven naleven. Maar evengoed moeten de cijfers alles in het juiste perspectief plaatsen. Er zijn nu nieuwe cijfers over de laatste twee weken voor de kerstvakantie.

Gewijzigde teststrategie

In de periode tussen 7 en 20 december werd er bij 1.965 leerlingen (0,16 procent) en 597 onderwijspersoneelsleden (0,36 procent) een positieve COVID-test afgenomen. 9.324 leerlingen (0,78 procent) en 595 personeelsleden (0,36 procent) werden in quarantaine geplaatst. Dat is een stijging ten opzichte van de vorige rapporteringsperiode, in een periode waarin de cijfers ook in de rest van de samenleving opnieuw begonnen te stijgen. De CLB’s wijzen ook op de gewijzigde teststrategie: in deze periode werden ook asymptomatische personen getest, wat een directe impact heeft op de cijfers.

Meeste besmettingen buiten de schoolmuren

Het overgrote deel van de besmettingen is nog altijd te herleiden tot situaties buiten de schoolmuren. Dat wordt bevestigd door de vaststelling dat veruit de voornaamste reden om over te gaan tot testing een nauw contact binnen de gezinscontext is. Toch is het van belang om eventuele clusterbesmettingen binnen scholen snel op te sporen en in te dammen. De uitrol van sneltesten zal daarbij helpen. “We zijn voor de Kerstvakantie begonnen met sneltesten in de eerste pilootregio’s. Begin volgend jaar zullen we die aanpak ook uitrollen voor de rest van Vlaanderen”, zegt Weyts. “Tot nu werden de hoogrisicocontacten van besmette personen pas getest op dag 7 van hun quarantaine. Met sneltesten kunnen we veel sneller testen en met onmiddellijk resultaat, zodat we vanaf dag 1 greep krijgen op eventuele clusters. Ook de superverspreiders zullen sneller in beeld komen.”

De gegevens van de CLB’s worden gepubliceerd op onderwijs.vlaanderen.