Zes van de 26 gerechtelijke kantons in het gerechtelijk arrondissement Brussel moeten het vandaag zonder vrederechter stellen. En dit aantal dreigt nog verder op te lopen. Tegelijk zijn er ook zeven onvervulde vacatures voor hoofdgriffiers.

Taalvereisten

“Steeds opnieuw wordt gewezen naar de strenge taalvereisten die toekomstige kandidaten hun kansen zouden fnuiken, maar versoepelen kan niet aan de orde zijn”, beklemtoont Van Vaerenbergh. “Er wonen om en bij de 100.000 Nederlandstaligen in Brussel. Nog los van de vele bedrijven die er een zetel hebben en ook Nederlandstalige rechtszoekenden zijn. Ook zij moeten steeds de mogelijkheid krijgen om bediend te worden in het Nederlands. Het is en blijft een officiële landstaal.”

Brussels parlementslid Mathias Vanden Borre beaamt: “Vredegerechten zijn nabijheidsrechtbanken: ze beantwoorden en beslechten problemen waar Brusselaars dagelijks mee geconfronteerd worden. Van huurgeschillen tot burenruzies. Je kan niet pleiten om die nabijheid te willen versterken, en tegelijk de tweetaligheid af te schaffen. Tienduizenden Brusselaars zouden hiermee in de kou worden gezet.”

Van Vaerenbergh pleit voor hogere tweetaligheidspremies: “In de plaats van de taalvereisten te versoepelen, zou tweetaligheid moeten aangemoedigd worden. Dit kan door het optrekken van de tweetaligheidspremie. Helaas heeft minister Van Tichelt hier geen oor naar.”

Oplossingen

De N-VA heeft verschillende oplossingen op tafel liggen en pleit onomwonden om de Brusselse vredegerechten – net zoals dat het geval is in de andere gerechtelijke arrondissementen – een eigen management toe kennen. Vandaag is het zo dat de leiding toekomt aan de voorzitters van de Nederlandse respectievelijk Franse rechtbank van eerste aanleg.

“Dit typisch Brussels uitzonderingsregime moet op de schop. Geef de vrederechten er hun eigen bestuur en middelen opdat ze doortastend kunnen ingrijpen op de problematiek. Daarom moet er een Nederlandstalige en Franstalige voorzitter uit eigen rangen voor de vrederechters en de rechters van de politierechtbank komen. Mijn wetsvoorstel hierover ligt klaar om gestemd te worden”, benadrukt Van Vaerenbergh.

Vanden Borre: “Daarnaast kan poolvorming de hoge werkdruk verlichten en het personeelstekort op de griffies aanpakken. Maar pools kunnen niet tot doel hebben om afstand te doen van de tweetaligheid. We willen absoluut een situatie vermijden waarin de tweetaligheid van de dienst wordt geïnstalleerd in plaats van de tweetaligheid van personen.”