Onbegrijpelijk dat Vlaamse Vivaldi-partijen meegaan

“De regering-De Croo voert hiermee de door het Grondwettelijk Hof vernietigde regeling gewoon terug in. Ik noem dat schaamteloos”, reageert Kristien Van Vaerenbergh over het akkoord van het kernkabinet. “Op deze manier kan een Nederlandstalige nooit in aanmerking komen voor deze topfunctie binnen het tweetalig arrondissement. Zelfs de huidige waarnemende procureur des Konings wordt, puur op basis van het feit dat hij Nederlandstalig is, aan de kant geschoven. Dat is pure discriminatie en ik begrijp dan ook niet dat de Vlaamse partijen hier zomaar in meegaan.”

N-VA-voorstel zonder debat van tafel

De N-VA had zelf een wetsvoorstel neergelegd in het parlement. Dat voorstel voorzag in een afwisselende Franstalige en Nederlandstalige procureur des Konings zodat alle bekwame magistraten ongeacht hun taalrol het parket konden leiden. Het voorstel vereiste ook tweetaligheid van alle topmagistraten binnen het tweetalig arrondissement. “Het is een historische fout dat niet alle hoge magistraten in het Brusselse gerechtelijk arrondissement verplicht Nederlands en Frans moeten kennen. Hoe kunnen we nu een efficiënte Justitie verwachten als de hoogste magistraten elkaar niet eens begrijpen?” Het voorstel werd zonder debat weggestemd.

“Vijf jaar lang was de benoeming geblokkeerd omdat het Grondwettelijk Hof terecht vond dat Nederlandstaligen gediscrimineerd werden. Dat veegt de regering-De Croo nu gewoon van tafel. Dit zal dan ook ongetwijfeld opnieuw aangevochten worden waardoor we binnen enkele jaren terug in dezelfde malaise belanden”, besluit Van Vaerenbergh.