Complottheorieën

Eerder al sloeg Freilich samen met Vlaams Parlementslid Andries Gryffroy alarm over het Waalse verzet tegen 5G. De Franstalige groenen brengen de discussie opnieuw naar het federaal parlement. Ze dienden een resolutie in waarin ze een nieuw debat vragen. Dat ziet Freilich niet zitten. “Wat mij tegen de borst stuit, is dat Ecolo zich laat meeslepen door complottheorieën over het zogenaamde stralingsgevaar van 5G. Daarover is op 30 januari uitgebreid gedebatteerd in de Kamer, waar tal van experts de revue passeerden. Ook consumentenorganisatie Test-Aankoop wijst erop dat nooit bewezen werd dat elektromagnetische velden schadelijk zijn voor de mens.”

Franstalig opbod

Vlaanderen mag niet het slachtoffer worden van het opbod tussen de Franstalige linkse partijen, meent Kamerlid Freilich. “Ik betreur ten zeerste dat Groen zich op sleeptouw laat nemen door Ecolo. In Wallonië is er een opbod aan de gang tussen linkse partijen, Vlaanderen mag daar niet het slachtoffer van worden. Vorige week liet de PS al weten dat het de 5G-testen van Proximus in Wallonië zou tegenhouden en in Brussel heeft men de stralingsnorm zo hoog gelegd dat 5G er de facto onmogelijk is om uit te rollen.”

Spionage

De grootste veiligheidszorg bij 5G gaat over spionage door onbetrouwbare landen en leveranciers. Daar is wél de nodige aandacht voor nodig, zegt Freilich. “De Europese Commissie heeft begin dit jaar strikte richtlijnen uitgevaardigd en opgedragen om in de eerste plaats met betrouwbare spelers te werken, zoals Ericsson en Nokia. Als parlement moeten wij er in de eerste plaats op toezien dat die richtlijnen nu snel worden omgezet in wetgeving en mogen we ons niet laten afremmen door partijen of groeperingen die stokken in de wielen proberen te steken van innovatie en vooruitgang.”