Freilich waarschuwde al eerder in het parlement dat bpost de staat om de tuin heeft geleid over het te hoog gefactureerd bedrag. “Voor de drie sjoemelcontracten samen ging het in april 2023 nog initieel om 350 tot 500 miljoen euro voor de afgelopen tien jaar. Afgelopen september was dat plots gezakt naar 75 miljoen, of 7,5 miljoen euro per jaar”, vertelt Freilich.

Geld van de belastingbetaler

“Nu zien we dat het enkel al voor het beheer van de bankrekeningen over een teveel van meer dan 30 miljoen euro per jaar gaat. Als je daar de andere contracten, zoals de nummerplaten en verkeersboetes, bij optelt, komen we boven een half miljard euro uit”, stelt Freilich vast. Hij pleit ervoor dat bpost elke cent terugbetaalt aan de Belgische staat. “Dat is geld van de belastingbetaler!"

"Daarenboven heeft de huidige raad van bestuur onder leiding van voorzitster Audrey Hanard, aangesteld door de PS, hiermee een groot probleem omdat zij die foute cijfers had doorgegeven aan het parlement", concludeert Freilich.