Om de leerachterstand ten gevolge van corona zoveel mogelijk te beperken lanceerde minister Weyts de zomerscholen. Dat succesrijke initiatief krijgt nu een digitaal verlengstuk: Zomerschool.Vlaanderen, een multimediaplatform met leuke lessen op maat van leerlingen van het lager onderwijs. Het initiatief komt van de mensen achter Universiteit van Vlaanderen.

Kinderen op een leuke manier voorbereiden op volgend schooljaar

Programma's van Zomerschool.Vlaanderen zijn vanaf maandag 10 augustus te volgen op Één tussen 11 en 12 uur. Daarnaast zijn de lessen permanent te vinden via vrtnu.beketnet.be, in de Ketnet-app, op de website www.zomerschool.vlaanderen en op het YouTube-kanaal van de digitale zomerschool. Tot slot wordt het educatief lessenpakket ook ter beschikking gesteld voor leraren op platformen zoals KlasCement en Het Archief voor Onderwijs. “Noem het een virtuele zomerschool voor alle kinderen in Vlaanderen”, zegt Weyts. “We kunnen de gemiste lessen niet vervangen, maar we schotelen een ondersteunend educatief aanbod voor. Zo kunnen kinderen zich op een leuke manier voorbereiden op volgend schooljaar”.

Sterke aanvulling op fysieke zomerscholen

De virtuele zomerschool is een sterke aanvulling op de 170 fysieke zomerscholen. In 782 zomerklassen spijkeren meer dan 10.000 leerlingen hun kennis bij. “Met dit bijkomend, digitaal en laagdrempelig aanbod kunnen we ook de kinderen die we niet bereiken met de zomerscholen toch nog stimuleren tijdens de vakantie”, aldus Onderwijsminister Weyts.