Twee federale ministers van Onderwijs

Het voorstel van Jan Jambon lijkt nieuwer dan het is. “Vroeger heeft dat nog bestaan. Voor Onderwijs overgedragen werd naar de gemeenschappen, waren er twee federale ministers van Onderwijs om dat voor te bereiden. Een Vlaming en een Franstalige. We zitten nu al vier regeringsvormingen vast. Om dat los te wrikken, zou zo’n dubbele minister een model kunnen zijn. Zo kan je de splitsing van bevoegdheden voorbereiden.”

Het voorstel betekent niet dat er extra ministers in de federale regering zouden bijkomen. Binnen het grondwettelijk vastgelegde maximum van 15 ministers kunnen ministers wel meer portefeuilles opnemen dan vandaag het geval is.

Gezondheidszorg en arbeidsmarktbeleid naar de gemeenschappen

Volgens de Vlaamse minister-president heeft corona de onwerkbaarheid van de Belgische versnippering opnieuw aangetoond. “De coronacrisis heeft ons geleerd dat je de bevoegdheden beter op één hand brengt. Bij gezondheidszorg hebben we gezien wat de gevolgen zijn met al die ministers rond de tafel. Dat wordt best op gemeenschapsniveau beheerd. Hetzelfde met arbeidsmarktbeleid. De situatie in Wallonië is sterk verschillend aan die van Vlaanderen. Je moet een andere politiek kunnen voeren.”

PS en N-VA moeten praten over fundamentele problemen

Jan Jambon nodigt de PS uit om “elkaar eens diep in de ogen te kijken en over de fundamentele problemen van het land te spreken. Ik ben ervan overtuigd dat we dit land in een ander model moeten duwen. Van het huidige is bewezen dat het niet werkt.”