De Vlaamse Regering zet alles op alles om te vermijden dat leerlingen door de lockdown van maart-april-mei schoolse vertraging oplopen. Vanaf volgende week maandag 19 oktober en tot uiterlijk 19 februari 2021 kunnen 43 Bijscholen aan de slag. Elke Bijschool kiest de invulling op maat van de noden van de leerlingen. De organisatie ligt in handen van scholen, die hiervoor samen kunnen werken met een lokaal bestuur.

Voor groepen van minstens 7 leerlingen

De Bijscholen zetten prioritair in op leerlingen van het tweede, vierde, zesde en het zevende middelbaar, omdat zij vorig schooljaar het meeste contactonderwijs hebben moeten missen. Scholen mogen echter ook remediëringstrajecten opzetten voor leerlingen van andere leerjaren. De Vlaamse Regering voorziet vanaf zeven regelmatige leerlingen een bedrag van 125 euro per 4 uur, waarmee ook een vergoeding voor de begeleiders betaald kan worden.

Leerachterstand wegwerken

“We zien nog altijd leerlingen die leerachterstand met zich meesleuren omdat de scholen zo lang gesloten zijn geweest”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Ik ben dankbaar dat deze scholen bovenop al het andere extra werk dat zij dit schooljaar moeten doen toch nog intekenen op het initiatief van de Bijscholen. Extra begeleiding na de lesuren, op maat van de leerlingen, kost inspanningen, maar zal ook lonen.”