Maertens strijd in het Vlaams Parlement al jaren voor de invoering van gegarandeerde dienstverlening bij de Vlaamse vervoermaatschappij, zoals ook bij de NMBS al een tijdje bestaat. “Bij het openbaar vervoer moet de reiziger altijd centraal staan. Stakingen zorgen bij hen echter voor enorm veel frustratie, doordat dan veel ritten worden afgeschaft”, stelt Bert Maertens. Van alle afgeschafte bus- en tramritten bij De Lijn is een derde rechtstreeks te wijten aan stakingsacties. In 2019 en 2020 waren er respectievelijk 39 en 20 stakingen.

Recht van de reiziger op betrouwbaar openbaar vervoer

“Ik ben echt tevreden dat de gegarandeerde dienstverlening er nu eindelijk ook bij De Lijn komt. We tornen niet aan het stakingsrecht van de medewerkers. Maar we vrijwaren tegelijk het recht van de reizigers op betrouwbaar openbaar vervoer. Ik pleit in het parlement al lang voor de invoering van een systeem dat ook bij stakingen zorgt voor een continuïteit van de dienstverlening. Dat is er nu. In de politiek kan het dus af en toe lonen om steeds op dezelfde nagel te blijven kloppen”, besluit Maertens.