Kapitale fout

Volgens Bourgeois is de Europese Commissie in de eerste plaats niet bevoegd om deze samenwerking te stoppen. “Maar ten tweede zou dit een kapitale fout zijn. De 21ste eeuw wordt de eeuw van de oceaan. We hebben net meer samenwerking nodig in en rond de Noordzee, niet minder. Denk maar aan de veelbelovende sector van de blauwe economie waarbij we intenser dienen samen te werken.”

Offshore-netwerken op de Noordzee

De NSEC ondersteunt en faciliteert de ontwikkeling van offshore-netwerken op de Noordzee en het grote potentieel voor hernieuwbare energie in het Noordzeegebied. Het gaat om een “sui generis” samenwerkingsverband tussen België, het VK, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Zweden. De Europese Commissie maakt deel uit van het samenwerkingsverband. Voor de ministeriële vergaderingen geldt er een co-voorzitterschap Commissie en een van de staten. Het secretariaat-generaal van de Benelux ondersteunt de werking.

Europese Commissie bevoegd of niet?

Volgens de Commissie is de samenwerking een “body” van de EU waardoor het VK niet langer uitgenodigd kan worden. Volgens een aantal lidstaten is dat niet het geval, maar is het een intergouvernementele samenwerking. Het is hoogst onduidelijk of de Commissie wel bevoegd is om een einde te maken aan het lidmaatschap van het VK.

“Gelet op het belang van de samenwerking in en rond de Noordzee en al zeker inzake energie, pleit ik ervoor dat het VK verder deel kan nemen”, aldus Geert Bourgeois.