De aftrap van het evenement vond plaats in het Wintercircus in Gent. Van daaruit trekt FTI naar zes Vlaamse steden (Gent, Hasselt, Kortrijk, Antwerpen, Leuven en Brussel) voor themagerichte festivals rond datatechnologie, gezondheid, energie, mobiliteit, entertainment en levenslang leren. Afsluiten gebeurt in het Sportpaleis in Antwerpen op 23 en 24 maart met een spectaculaire slotevent. FTI blijft als vennootschap een katalysator voor investeringen in Vlaamse technologische en innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Vlaanderen ging daarvoor in zee met enkele grote privébedrijven.

Daarvoor in politiek gestapt

“We willen dat onze kleinkinderen het straks beter hebben dan wij. Het zou echt mijn grootste vreugde zijn: dat we dankzij technologie Vlaanderen beter maken. We willen allemaal dat Vlaanderen in 2030 het beste plekje van de wereld is om te wonen, te leven, te werken. Daar plant ik mijn vlag. Daarvoor ben ik ooit in de politiek gegaan. Daarvoor hebben we ook FTI opgericht, 40 jaar nadat het eerste Flanders Technology hoop gaf in moeilijke tijden”, aldus Jan Jambon bij zijn toespraak.

Knappe koppen

“Als ik kijk naar onze universiteiten en hogescholen, onze kenniscentra, onze havens, onze bedrijven en onze vele knappe koppen. Met vereende krachten kunnen we ervoor zorgen dat mensen langer gezond blijven. Zuiniger met energie omgaan. Minder lang in de file staan. Zich kunnen ontspannen. Met een slimme, efficiënte overheid.”

Enorme uitdagingen

“Onze Vlaamse maakindustrie staat voor enorme uitdagingen. Denk aan de hoge loonkosten, de hoge energieprijzen en natuurlijk de concurrentie vanuit China en de Verenigde Staten. Het recente nieuws rond Van Hool toont dat spijtig genoeg aan. We gaan er alles aan doen om onze industrie te beschermen en te versterken. Want we kunnen niet zonder onze industrie.”

Durven heruitvinden

“Alle problemen in een handomdraai oplossen, gaat niet lukken. Laten we realistisch zijn. Maar we moeten ook resoluut durven gaan voor vernieuwing, voor innovatie. Bedrijven en sectoren moeten zichzelf durven heruitvinden. Ondernemers die dat pad kiezen, verdienen al onze steun.
Het zal niet vanzelf gaan. Met negatief te zijn, geraken we er zeker niet”, besluit Jan Jambon.