De toelatingsexamens voor arts en tandarts moesten in 2020 fors bijgestuurd worden onder druk van de coronacrisis. Het was geen optie om begin juli duizenden jongeren te laten verzamelen op de Heizel. De Vlaamse Overheid en de Examencommissie Arts-Tandarts maakten van die nood een deugd en slaagden erin om de toelatingsexamens in recordtempo totaal te transformeren. Eind augustus konden alle kandidaten een volledig digitaal examen afleggen op tientallen locaties verspreid over heel Vlaanderen. Een waar huzarenstuk, dat relatief probleemloos verliep.

Gemoderniseerd examen op traditioneel examenmoment

Het toelatingsexamen zal in 2021 opnieuw begin juli georganiseerd worden. De kandidaat-artsen kunnen examen afleggen op dinsdag 6 juli, de kandidaat-tandartsen volgen op woensdag 7 juli. “We hebben de toelatingsexamens in 2020 eenmalig uitgesteld naar eind augustus, omdat we de examens helemaal opnieuw moesten uitvinden. In amper een paar maanden tijd hebben we het oude examen compleet gemoderniseerd. Maar we keren nu terug naar het traditionele examenmoment begin juli. Zo krijgen studenten ook sneller duidelijkheid en staat niet hun hele zomer in teken van de examens”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Digitale horde definitief genomen

De innovaties van de ‘corona-editie’ van 2020 worden doorgetrokken. Ook in 2021 zijn de toelatingsexamens arts en tandarts digitaal en worden ze decentraal afgenomen op een 100-tal (arts) en een 30-tal (tandarts) locaties verspreid over Vlaanderen. “Gedaan met de stress die vaak samengaat met een massa-examen waar je met duizenden tegelijk in een enorme hal zit. We brengen de examens naar de scholen”, zegt Weyts. “De digitale horde is definitief genomen. Vroeg of laat was zo’n modernisering toch aan de orde geweest. We hebben de coronacrisis aangegrepen om een digitale versnelling in te zetten.”

Weyts hoopt dat het dit jaar niet nodig zal zijn om een aantal blokken leerstof te schrappen. Dat gebeurde vorig jaar wel, omdat de coronacrisis de zesdejaars veel onderwijstijd ontnomen had. Weyts: “We doen er alles aan om de scholen maximaal open te houden.”

Deelnemen aan beide examens kan

Kandidaten kunnen nog steeds deelnemen aan beide toelatingsexamens. Sinds vorig jaar is het wel verplicht om bij inschrijving aan te geven welke opleiding de voorkeur geniet. Die keuze is bindend. Een kandidaat die gunstig gerangschikt kan zijn voor beide examens, zal zo alleen gunstig gerangschikt worden voor de voorkeursopleiding en kan niet starten aan de andere opleiding.

Toelatingsexamens online om te oefenen

Vijfdejaars hoeven zich net als in 2020 niet in te schrijven ‘om al eens te oefenen’ voor het toelatingsexamen. De beide toelatingsexamens komen integraal online na de bekendmaking van de resultaten op 16 juli, zodat iedereen die zich wil voorbereiden het echte examen heeft om mee te oefenen. Dankzij de decentrale aanpak worden de examens voortaan georganiseerd in de vertrouwde omgeving van (veelal) een middelbare school. Vijfdejaars moeten zich dus niet meer voorbereiden op de Heizelervaring van het oude toelatingsexamen.