“De kostprijs van het op slot houden van je samenleving is vele malen hoger dan de miljoenen die je zogezegd teveel zou betalen door teveel te bestellen.” N-VA-voorzitter Bart De Wever vroeg zich in Terzake af of er op tijd voldoende vaccins zullen geleverd worden. Hij verwees naar verhalen in de Duitse pers als zou Europa te laat en te weinig vaccins hebben besteld omwille van Franse belangen. “De vraag is wanneer we de vaccins zullen hebben. Als we door de levertermijn volgend jaar nog aan het vaccineren zijn terwijl andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Israël, veel sneller vaccineren, zal de bevolking daar zeer boos over worden. Want de herneming van het leven hangt samen met het tempo van de vaccinaties.”

Keuze maken: Vlaams of Belgisch

Over het institutionele kluwen dat België is en dat de hele vaccinatiestrategie nog complexer maakt, was Bart De Wever duidelijk. “Er moet een keuze worden gemaakt. Ofwel zet je alles op het Vlaamse niveau, dat is mijn keuze, ofwel ga je naar een Belgicistische keuze. Dat laatste hebben we de hele twintigste eeuw al geprobeerd en dat werkt niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand vandaag nog vindt dat we níet moeten kiezen tussen een van die twee niveaus.”

Bekijk Bart De Wever in Terzake op VRT NU (beschikbaar tot 5 februari 2021), over de vaccins en ook over de war on drugs in Antwerpen.