Ahmadreza Djalali zit sinds april 2016 opgesloten in Iran. Na een schijnproces en foltering werd hij ter dood veroordeeld. De vele internationale inspanningen voor zijn vrijlating, leverden jammer genoeg nooit iets op. Het Iraanse regime blijft onvermurwbaar. Professor Djalali werd in afzondering geplaatst en alles wijst in de richting van een nakende executie.

Niet toevallig bij start proces Iraanse terroristen

Het lijkt niet zo toevallig dat er net nu, op donderdag 3 december, een proces van start gaat in Antwerpen. Een proces tegen drie terroristen die twee jaar geleden in opdracht van het Iraanse regime een gruwelijke aanslag wilden plegen op een bijeenkomst in Parijs van duizenden Iraanse dissidenten en buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders.

Iraanse diplomaat in ruil voor Djalali

Het gebeurt vaak dat de Islamitische Republiek van Iran Europese burgers gijzelt om ze dan op een geschikt moment om te ruilen met een gevangengenomen Iraniër in Europa. Er zou ook hier mogelijk sprake zijn van een voorstel van de Iraanse autoriteiten om één van de opgepakte terroristen, Assadollah Assadi, een Iraanse diplomaat, om te ruilen met de ter dood veroordeelde professor.

“Het is duidelijk dat het Iraanse regime wanhopig is en daarom willen ze nog meer druk zetten met de dreiging om professor Djalali te executeren”, aldus Kamerlid Safai. “Het is daarom een sterk signaal dat de commissie Buitenlandse Betrekkingen heeft beslist om een sterkere positie aan te nemen tegen Iran door hen duidelijk te stellen dat de executie van dr. Djalali nefaste gevolgen zal hebben voor onze bilaterale relaties en onze houding op internationale fora.”