“Dit soort grote sportmanifestaties zijn gouden reclame voor Vlaanderen én voor sport zelf”, zegt Ben Weyts. “We gaan onze jonge topsporters de kans geven om te schitteren voor eigen publiek. De echte Olympische Spelen zijn een maatje te groot voor Vlaanderen, maar dit jeugdfestival is ideaal om onze jonge toppers klaar te stomen voor grootse dingen. En bij een thuispubliek gaat het altijd kriebelen om zelf te bewegen. Zien sporten, doet sporten”.

Vlaanderen in internationale vitrine

Het ‘European Youth Olympic Festival’ (EYOF) is het geesteskind van voormalig IOF-voorzitter Jacques Rogge. Sinds 1991 gaan deze ‘Olympische Spelen voor de jeugd’ elke twee jaar door in een andere stad of regio. Jonge topsporters tussen 14 en 18 jaar uit tien verschillende sportdisciplines nemen het in de loop van juli zeven dagen lang tegen elkaar op. Het EYOF lokt telkens meer dan 3.600 atleten uit 50 verschillende landen, die allemaal vrienden en familie met zich meebrengen. Er is een openingsceremonie en een slotceremonie, maar er zijn ook talloze randactiviteiten mogelijk. De ‘Olympische Spelen voor de jeugd’ zijn kortom een buitenlans om Vlaanderen nog eens in de internationale vitrine te zetten.

Sterke kandidatuur

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor een officiële kandidatuur, in samenwerking met het BOIC. Het is een sterke kandidatuur, want Vlaanderen heeft intussen veel ervaring met grote sportevenementen, heel wat sportinfrastructuur en sterke sportfederaties. Het dossier kan nu verder uitgewerkt worden en men kan op zoek naar de meest geschikte gaststeden. Alle betrokken sportfederaties zullen intensief kunnen meewerken aan het voortraject en kunnen daarvoor rekenen op extra steun. 2029 is overigens een ideaal jaar voor een sportevent zoals het EYOF. Het is een luwer sportjaar, zo 1 jaar na de Olympische Zomerspelen van 2028. Steden en sportfederaties hebben ook nog de nodige tijd om zich goed voor te bereiden.

Elke cent terugverdienen

“Deze Olympische Spelen voor de jeugd zijn een mijlpaal in de agenda van elke jonge topatleet”, zegt Weyts. “We kunnen dit evenement ook gebruiken om Vlaanderen op de kaart te zetten als topsportregio. Daar zal een investering voor nodig zijn, maar ik weet zeker dat we elke cent gaan terugverdienen. Economisch, maar ook sportief. Een internationaal topsportevenement in eigen land inspireert mensen om ook zelf in beweging te komen. Zien sporten, doet sporten”.