De N-VA is al langer voorstander van het langer openhouden van de twee jongste kerncentrales. In afwachting van rendabelere hernieuwbare energie heeft kernenergie het voordeel van bevoorradingszekerheid en betaalbaarheid. Bovendien stoten kerncentrales geen CO2 uit.

Regering dringt gretig sluiting kerncentrales op

De paars-groene regering heeft echter geen oren naar die argumenten en is vastbesloten de kerncentrales te sluiten. Hoewel ze zichzelf de tijd geeft tot eind 2021 om de knoop definitief door te hakken, suggereert het bericht in De Tijd iets anders. “De federale regering heeft altijd gezegd die beslissing te zullen uitstellen tot eind dit jaar, in functie van de bevoorradingszekerheid en betaalbaarheid van onze energie. Nu lezen we echter dat de regering binnenskamers reeds gretig de sluiting van álle centrales opdringt, terwijl er nog geen duidelijkheid is over de haalbaarheid van extra gascentrales als alternatief, laat staan over de financieringsmethode. Het is ook genoegzaam bekend dat elke extra gascentrale ons streven naar klimaatneutraliteit fors zal bemoeilijken”, zegt Bart De Wever.

CO2-uitstoot financieren en begrotingsput dieper graven

Volgens voorzitter De Wever stort paars-groen ons met die houding in de totale onzekerheid. “In plaats van op zeker te spelen en toekomstige winsten van Engie om te zetten in een nucleaire rente om onze begroting te spijzen, lijkt men te verkiezen om via subsidies tonnen extra CO2-uitstoot te financieren en de begrotingsput dieper te graven, zonder enige garanties.”

De wil van de groenen is wet

Het lijkt erop dat de regering zichzelf geen flexibiliteit meer gunt in het energiedossier. “Omwille van dogmatisch denken saboteert de regering zelfs haar eigen onderhandelingspositie, tegen de belangen van de burgers in. De vraag is nu: doet de minister van Energie dit achter de rug van de premier of heeft ze al de zegen van de voltallige regering? Als dat laatste het geval is, wordt het tijd dat men ook publiek durft toe te geven dat de wil van de groenen wet is geworden. N-VA-Kamerlid Bert Wollants, die voor ons dit dossier opvolgt, zal hier bij hoogdringendheid een interpellatie over indienen.”