De Vlamingen hebben gekozen. Ik wil graag de andere winnaars van deze kiesstrijd oprecht feliciteren. Vlaanderen heeft gekozen voor het redden van zijn welvaart, voor een beleid dat mensen waardeert die werken, sparen en ondernemen. En Vlaanderen heeft meer dan ooit gekozen voor autonomie. En met die keuze zal rekening gehouden moeten worden. Want Vlaanderen heeft afgerekend met het Vivaldi bestuur. Ik spreek mijn deelneming uit aan de militanten van de verliezende partijen. Maar ik hoop dat deze uitslag hen toch kan inspireren om vanaf nu een andere weg te kiezen. We moeten als Vlamingen vanaf morgen alle krachten bundelen die Vlaanderen het bestuur kunnen geven waarvoor de Vlamingen duidelijker dan ooit hebben gekozen. Dat is onze democratische plicht.

We kijken ook naar de uitslagen in het zuiden van het land. Het is nog afwachten tot we alles weten, maar het is wel duidelijk dat ook Wallonië het linkse Vivaldi heeft uitgespuwd. Eindelijk! We zullen vanaf morgen de nodige contacten nemen om te kijken of we zo snel mogelijk een alliantie kunnen maken om dit land budgettair uit het moeras te trekken en grondig om te vormen. Ik zei het tijdens de campagne meermaals en ik herhaal het vandaag: zelfbestuur is de beste kuur.

We moeten waardig zijn in de overwinning. En we doen er best aan om vandaag geen verdere verklaringen af te leggen. Morgen zien we verder met een helder hoofd. Althans, ik zal dat doen. U hoeft het hoofd vanavond niet per se helder te houden. Jullie mogen feesten als de beesten. Want jullie hebben dat verdiend.

(Met dank aan VTM Nieuws voor de beelden)