De coronacrisis heeft er stevig ingehakt bij onze kinderen en jongeren. Dit schooljaar zijn alle zeilen bijgezet om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen en om de leerlingen zoveel mogelijk te begeleiden, maar het is duidelijk dat er ook in de komende jaren structurele inspanningen nodig blijven. “We gaan corona nog even met ons meesleuren”, beseft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We moeten waakzaam zijn voor langetermijngevolgen die misschien pas in de toekomst echt duidelijk worden. Maar we geloven in een ‘Remuntada’ voor ons onderwijs: de achterstand ombuigen in een voorsprong.”

Leerondersteuning en mentaal welbevinden

Weyts heeft nu een relanceplan klaar. Er zijn twee grote speerpunten: leerondersteuning en ondersteuning voor het mentaal welbevinden op school. Zo komen er structureel honderden extra leerkrachten bij. In het schooljaar 2021-2022 wordt er elke maand 10 miljoen euro extra geïnvesteerd om 2.000 extra voltijdse krachten te laten bijspringen om de leerachterstand weg te werken bij alle leerlingen. Het gaat om de succesvolle ‘Bijsprong’ die wegens groot succes een volledig schooljaar verlengd wordt. Daarbovenop wordt er vanaf volgend schooljaar (maar ook de schooljaren daarna) nog eens 27 miljoen extra geïnvesteerd om structureel 540 extra voltijdse krachten in te zetten voor de meest kwetsbare leerlingen. Succesvolle praktijken om leerachterstand weg te werken worden in kaart gebracht en uitgewisseld tussen scholen.

Leerlingen, ouders en scholen ondersteunen in nasleep coronacrisis

Er wordt 27 miljoen uitgetrokken om het mentaal welbevinden op school te verbeteren. Weyts wil volgend schooljaar onder meer de CLB’s versterken zodat zij leerlingen, ouders en scholen kunnen blijven ondersteunen in de nasleep van de coronacrisis. De CLB’s hebben sinds de uitbraak van de coronacrisis de contactopsporing binnen het onderwijs op zich genomen, maar vanaf volgend schooljaar moeten ze opnieuw hun rol als leerlingenbegeleider kunnen opnemen. Het digitale platform van de CLB’s wordt uitgebreid, zodat er online meer kwaliteitsvolle hulpverlening mogelijk wordt. Daarnaast komt er ook een nieuw digitaal instrument, zoals een app, waarmee alle zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders  aan de hand van een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst elk jaar het welzijn van alle leerlingen kunnen meten.

Positieve dingen laten voortkomen uit coronacrisis

“We gaan ervoor zorgen dat er positieve dingen voortkomen uit die vreselijke coronacrisis”, zegt Weyts. “Problemen rond leerachterstand en mentaal welzijn op school zijn allesbehalve nieuw, maar tijdens de coronacrisis kwamen ze wel meer dan ooit op de voorgrond. We gaan die uitdagingen nu structureel aanpakken in de komende schooljaren.”