Al twee maanden voor datum was de maximumcapaciteit voor de Familiedag bereikt. Het huis zat dus weer vol. Ook de weergoden deden een ferme duit in het zakje om er een heerlijke dag van te maken voor jong en oud. De apotheose na een dag vol pret en plezier: een exclusief optreden van K3. En natuurlijk de toespraak van nationaal voorzitter Bart De Wever. Die riep de duizenden aanwezigen op om de komende maanden hun inzet vol te houden. “We gaan door tot aan de finish.”

Binnen handbereik

Volgens Bart De Wever ligt de ontknoping van het N-VA-verhaal binnen handbereik. “Federaal lukt er niets meer, België dendert stuurloos naar de financiële afgrond, de PS blokkeert iedere noodzakelijke hervorming, er is een ongecontroleerde instroom van asielzoekers en straks gaat Vivaldi vrijwel alle kerncentrales sluiten, terwijl we net nood hebben aan meer propere elektriciteit.”

“De Belgische bodem is in zicht en elke Vlaamse partij weet dat. Niemand aan Vlaamse kant wil nog weten van Vivaldi II, niemand wil nog geassocieerd worden met het wanbeleid van Vivaldi.”

Historische kans

“Maar een dieptepunt is ook een keerpunt”, zei De Wever. “Daarom moeten we de waarheid duidelijk maken. De waarheid dat we zonder Vlaams zelfbestuur onze welvaart niet kunnen behouden. Dat alleen de N-VA in staat is om dat zelfbestuur vorm te geven. Niemand anders zal het doen. Als we erin slagen voldoende Vlamingen te overtuigen, ligt er volgend jaar een historische kans voor het grijpen.”

Bergop fietsen

“Maar we zullen het niet cadeau krijgen”, waarschuwde hij. “Veel Vlamingen zijn gedegouteerd en dreigen af te haken. Vertrouwen vragen, dat is steil bergop fietsen. Maar daarvoor hebben we naast onze overtuiging en wilskracht ook onze leden als sterke benen. Daarom vraag ik iedereen: zet uw beste beentje voor in elke Vlaamse provincie en laat ons samen de kans grijpen om het tij te keren.”

Herbeleef de N-VA-Familiedag

Blader door het fotoalbum op onze Facebookpagina.
Bekijk de integrale toespraak van Bart De Wever (video, 6:14) of lees hem hier na (PDF; 157 kB).
Of bekijk de sfeerreportage (video, 2:08).