Pakjesbedrijf DHL gebruikt op de luchthaven van Zaventem onder meer Boeing 777-toestellen: relatief grote vliegtuigen die stiller kunnen vliegen omdat DHL ze niet helemaal vol moet laden. Omdat het wel over grote vliegtuigen gaat, was er de voorbije 10 jaar voor DHL een uitzondering voorzien in de regelgeving voor nachtvluchten. Maar ontslagnemend federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft enkele dagen na de voor zijn partij rampzalige verkiezingen in juni heimelijk een instructie opgesteld, die de uitzondering voor DHL weer opheft. Het gevolg zou zijn dat DHL geen nachtvluchten meer mag uitvoeren met de Boeing 777: een ezelstamp voor het grootste pakjesbedrijf op de luchthaven. Noodgedwongen zou DHL de Boeing 777 moeten vervangen met toestellen zoals de Airbus A300: een ouder en kleiner toestel, dat dus veel voller geladen moet worden. De geluidsoverlast van dat soort nachtvluchten kan tot 60 procent hoger liggen.

Symboolstrijd van niet-herkozen minister

Ontslagnemend minister van Vlaamse Rand Ben Weyts gaat nu aan zijn collega’s binnen de Vlaamse Regering vragen om zo snel mogelijk een belangenconflict in te roepen tegen de instructie van Gilkinet. Eerder heeft Gilkinet al een uitdrukkelijke vraag van ontslagnemend premier Alexander De Croo om zijn beslissing te herzien naast zich neergelegd. Een belangenconflict vanuit Vlaanderen lijkt dan ook de laatste mogelijkheid om de Boeing 777 in Zaventem te houden en om veel geluidsoverlast te vermijden voor de omwonenden en alle mensen die onder een vliegtuigroute wonen. Er was overigens geen concrete aanleiding voor de beslissing van Gilkinet, die alleen te verklaren lijkt als de symboolstrijd van een niet-herkozen minister die misschien al aan de gemeenteraadsverkiezingen denkt.

Belangen luchthaven blijven verdedigen

“Op weg naar de uitgang trapt Gilkinet nog na naar een florissant in Vlaanderen gevestigd bedrijf, dat werkgelegenheid verschaft aan 1.600 vaak laaggeschoolde mensen én veel inspanningen doet om geluidsoverlast te beperken. Iets waar trouwens ook de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven op aanstuurt”, zegt Weyts. “Vanuit Vlaanderen hebben we de belangen van de luchthaven én de omwonenden altijd verdedigd. We moeten dat nu opnieuw doen”.