Een volwaardige federale regering is nodig om een sterk relancebeleid te kunnen voeren, benadrukte De Roover. “De huidige formule van de werkgroep van 10 (partijvoorzitters en fractieleiders, red.) raakt stilaan aan haar einde.”

Eén miljoen negeerbare stemmen

Op de uitspraak door PS-voorzitter Paul Magnette dat de N-VA niet ‘incontournable’ is, verwees De Roover naar de ‘Belgische rekenkunde’. “Een partij met een miljoen stemmen mag genegeerd worden, een partij met een goede 600.000 stemmen is incontournable. Wij hebben de deur altijd opengehouden. Men heeft die elke keer in ons gezicht dichtgeslagen; Maar wij blijven de hand uitsteken.”

Meerderheid aan Vlaamse kant

Een federale regering zonder meerderheid aan Vlaamse kant is voor De Roover geen optie. “Wij zijn de grootste partij van Vlaanderen. Wij menen dat er een Vlaamse meerderheid moet zijn in de federale regering. Vandaar dat wij ons beschikbaar stellen. Meneer Magnette moet beseffen dat hij binnen een Belgische context met de Vlaamse gegevenheden rekening moet houden.”

Beluister Peter De Roover over de regeringsvorming en de relancemaatregelen in De Ochtend.