De lokale N-VA-afdeling van Brugge voerde vorige week nog actie in de historische lokettenzaal van het Brugse stationsgebouw. "Die actie heeft al vruchten afgeworpen”, klinkt het bij De Vreese, kopvrouw voor de N-VA in Brugge. “De NMBS heeft de lokettenhal laten verloederen en daarom gesloten. Ondanks verschillende en herhaalde meldingen vanuit de Vlaamse overheid. Het is goed dat ze nu opnieuw opengesteld wordt. Het is nu aan de NMBS om de restauratie op zich te nemen, anders zal de Vlaamse overheid verdere stappen moeten ondernemen”, aldus De Vreese.

Wandschilderijen René De Pauw

Minister Diependaele benadrukt het belang van een duurzame toekomstvisie voor de lokettenzaal in het Brugse stationsgebouw. “De lokettenzaal staat gekend om de wandschilderijen van René De Pauw. Het is goed dat reizigers opnieuw de zaal zullen kunnen betreden en genieten van het topstuk van De Pauw. Los van de toekomstige invulling van de zaal, moet de erfgoedwaarde van het gebouw, de zaal en het kunstwerk bewaard blijven. Daarvoor zal een duurzame toekomstvisie nodig zijn”, zegt De Vreese.

Lier en Tienen

Het stationsgebouw in Brugge is overigens niet het enige beschermde stationsgebouw dat door de NMBS wordt verwaarloosd. Ook de stationsgebouwen van onder andere Lier en Tienen staan op de radar van minister Diependaele. “Daar werden door de Vlaamse overheid al handhavingstrajecten opgestart, ondanks veelvuldig overleg met NMBS. Daarom brengt de Vlaamse overheid nu de toestand van alle beschermde stationsgebouwen in kaart”, liet minister Diependaele weten in het Vlaams Parlement.

“Ons erfgoed in Vlaanderen wordt verwaarloosd door de NMBS terwijl in Luik en Bergen het geld niet op kan. Onbegrijpelijk”, besluit Maaike De Vreese.