De F-35: een boost voor defensie en industrie

De meest in het oog springende vernieuwing is de vervanging van de F-16-gevechtsvliegtuigen door de Amerikaanse F-35. “Eén van de belangrijkste investeringen uit de strategische visie is de vervanging van de luchtgevechtscapaciteit. Dat is niet verwonderlijk als je weet dat we een betrouwbare en solidaire partner willen zijn van de EU, VN en NAVO”, legt Steven Vandeput uit, die eraan toevoegt dat de keuze voor de F-35 onze industrie een boost zal geven. “Dankzij ons partnerschap met de VS zullen nieuwe technologieën en technieken ontwikkeld worden en zullen er jobs gecreëerd worden. Dit gaat om veel meer dan ‘vliegtuigen’ kopen. We bieden onze industrie een perspectief op lange termijn.” Meerdere NAVO-lidpartners, waaronder Nederland, Noorwegen, Denemarken en Italië kozen eerder ook al voor de F-35. De eerste nieuwe vliegtuigen worden verwacht tegen 2023.

Franse gevechtsvoertuigen

Daarnaast investeert minister Vandeput in nieuwe gevechtsvoertuigen. De nieuwe gevechtsvoertuigen zijn ontwikkeld in het Franse Scorpion-programma: 60 mediane van het type ‘Jaguar’ en 382 lichte van het type ‘Griffon’. De ingebruikname is voorzien voor 2025-2030. “Met deze investering kiest de regering er expliciet voor om de bestaande gemotoriseerde landstrijdkrachten te moderniseren zodat deze het speerpunt kunnen blijven voor de Belgische inzet in het kader van de collectieve veiligheid. De nieuwe gevechtsvoertuigen zijn noodzakelijk om een rol te kunnen blijven spelen in operaties én om de individuele veiligheid van de militairen te kunnen garanderen.”

Europees drone-project

Tot slot geeft de regering de goedkeuring om te onderhandelen met de Verenigde Staten om twee systemen MALE-drones aan te kopen. MALE staat voor Medium Altitude Long Endurance. Het gaat om verkenningsdrones die inlichtingen inzamelen vanuit de lucht. “MALE-drones spelen een steeds grotere rol bij operaties, maar op Europees niveau is er een tekort aan dit type drones. Door deze aankoop sluit Defensie zich aan bij de toekomst en tegelijk helpen we mee aan het wegwerken van dat Europees tekort”, zegt Steven Vandeput. De drones zouden vanaf 2025 volledig operationeel inzetbaar moeten zijn. Met de drone-aankoop levert dit land een belangrijke bijdrage aan het Europese drone-project. “Deze aankoop zal voor ons opnieuw een stap zijn naar meer Europese defensie. Het blijft de bedoeling om in de toekomst te investeren in de ontwikkeling van eigen Europese MALE-drones, een project dat het initiatief is van Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië”, besluit minister Vandeput.

Bekijk hier een gesprek met Steven Vandeput over de militaire investeringen: