Volgens Coudyser worden hiermee belangrijke stappen vooruit gezet. De regelgeving wordt moderner, transparanter en aangepast aan de maatschappelijke standaarden van heden en toekomst. “Het nieuwe decreet is een krachtig instrument om landbouwers toegang tot grond en rechtszekerheid te bieden. Tegelijk zorgen we ervoor dat grondeigenaars opnieuw aangemoedigd worden om actieve landbouwers kansen te geven”, klinkt het.

Landbouw en natuur

“Daarnaast verzoenen we landbouw en natuur, door opzeg voor bebossing en het halen van natuurdoelstellingen mogelijk te maken, zonder de leefbaarheid van een landbouwbedrijf daarbij in gedrang te brengen. Daarbij maken we onderscheid tussen opzeg in groene bestemmingen en in agrarisch gebied. Een logische keuze dus”, vertelt Coudyser.

Vier speerpunten

De N-VA schoof vier belangrijke principes naar voor tijdens de onderhandelingen. “Het was voor ons bijvoorbeeld van belang dat schriftelijke contracten voortaan de norm zouden zijn, voor zowel bestaande als nieuwe pachtovereenkomsten. Daarnaast komt er ook extra transparantie door middel van een digitaal loket waar gegevens van percelen eenvoudig kunnen worden opgezocht”, klinkt het.

Goed evenwicht

Coudyser: “Het was zoeken naar een goed evenwicht om tegengestelde belangen te behartigen. Het evenwicht tussen de rechten en plichten van pachters en verpachters was daarom een belangrijk principe. En ten slotte voorzien we ook de mogelijkheid om pachtovereenkomsten op te zeggen om bos- of natuurdoelstellingen te halen.”