De Wever benadrukte dat hij zich niet moeit met de benoeming. “Dat is voor rekening van het Brugse stadsbestuur”. Hij stelde zich wel de vraag of Dalilla Hermans een geschikte kandidaat is om een verbindend cultuurproject te leiden. “Als iemand over zwarten zou zeggen wat zij over blanken zegt, zou die zich voor de rechter moeten verantwoorden. Daarenboven weigert ze naar de VRT te komen omdat die ‘niet vriendelijk genoeg is voor mensen van kleur’. Over partijgenote Assita Kanko zegt ze dat die een ‘collaborateur is van systemisch racisme’. Dat lijken mij voldoende objectieve elementen om te stellen dat ze misschien niet de geschikte kandidaat is.”

Uitleggen voor de rechter

Volgens De Wever heeft de hele kwestie wel degelijk te maken met woke. “Er is een totale ongelijkheid aan beoordelingen die ondertussen normaal en banaal zijn geworden, waarbij de ene alles mag zeggen en de andere niets, of hij mag het voor de rechter gaan uitleggen.”

Culpabiliseren van identiteit

“Het probleem van woke is dat men dit zodanig voorstelt als een wraak voor geleden onrecht, dat men zodanig mensen en hun identiteit gaat culpabiliseren als zijnde slecht, dat er uiteindelijk verkramping optreedt. Dat krijg je natuurlijk uiterst rechts, Trump en Brexit en gaan mensen zeggen: nu wil ik dat er niets meer verandert.”

Slachtofferidentiteit is racistisch

De Wever reageerde ook op de plannen van bepaalde Brusselse cultuurhuizen om een ‘ramadamvriendelijk label’ in te voeren. “Een typisch voorbeeld van hoe men mensen als kleuters gaat behandelen. Slachtofferidentiteit is het meest racistische dat je mensen kan aandoen. Je houdt ze vast als kleine mensen, ze moeten gewaarschuwd worden als er iets seksueels op het podium komt. Voor wie hou je die mensen? Er moet zelfs een gebedsruimte komen in het Kaaitheater, waar geen afbeeldingen mogen komen. Wij hebben zo lang voor de secularisering opgekomen in onze samenleving, gaan we nu deze toer op?”

Democratische deadlock

De woke-discussie wordt vooral in de Verenigde Staten op het scherpst van de snee gevoerd. “Die Amerikaanse toestanden is net waarom ik mijn boek ‘Over Woke’ heb geschreven. Het gaat niet alleen over woke, maar over de polarisatie met extreem rechts. Beide kanten komen op voor hun vrijheid maar ontzeggen anderen de vrijheid om te spreken en te denken. Dat is exact wat zowel woke als het Vlaams Belang doen. In de VS leidt dat tot een democratische deadlock, waar niets meer kan. In Europa zie je dezelfde tendensen, zoals de Brexit. De gewone mens is boos en voelt zich verraden in zijn identiteit door de politieke elite.”