De cijfers tonen aan dat steeds meer treinreizigers hun ticket via digitale kanalen aanschaffen. "Waar in 2015 nog 54 procent van de reizigers hun ticket aan een loket kocht, was dat in 2020 gezakt naar 20 procent en in 2023 zelfs naar slechts 12 procent," licht Cuylaerts toe. "De verkoop via digitale kanalen is ondertussen gestegen tot 75 procent. Dat betekent dat de loketten niet langer rendabel zijn en daarom steeds vaker de deuren sluiten. Maar we mogen niet vergeten dat deze evolutie een aanzienlijke groep reizigers uitsluit, vooral ouderen en mensen zonder digitale vaardigheden."

Bij lokale handelaars

Om deze problematiek aan te pakken, stelt de N-VA voor om TreinPunten te introduceren bij lokale handelaars zoals krantenwinkels, tankstations of supermarkten. "Dat model bestaat al succesvol bij De Lijn en kan dus ook perfect werken voor de NMBS," legt Cuylaerts uit. "Zo garanderen we dat iedereen een fysiek verkooppunt in de buurt heeft, zelfs als de loketten sluiten. Ons voorstel is geen steun voor het sluiten van loketten, maar wel een manier om de gevolgen voor de reizigers te verzachten."

Voor iedereen toegankelijk

De digitalisering van de ticketverkoop brengt voordelen met zich mee, maar dreigt een kwetsbare groep reizigers uit te sluiten. "Met ons voorstel voor TreinPunten willen we ervoor zorgen dat ook zij die niet digitaal vaardig zijn, zelfstandig hun treinticket kunnen blijven kopen," besluit Cuylaerts. "Zo blijft het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk, wat voor ons een absolute prioriteit is."