Vlaanderen telt nog vijftien grote konijnkwekerijen. Zij huisvesten zo’n vijfhonderdduizend konijnen. Op dit ogenblik moeten alleen vleeskonijnen gehouden worden in ‘verrijkte parken’: groepshuisvesting met meer ruimte en een meer natuurlijke omgeving. Maar er zijn ook zogenaamde kweekkonijnen. Die worden langer gehouden om vleeskonijnen te produceren. Zij kunnen momenteel nog altijd gehouden worden in kleine en individuele kooien, met heel beperkte bewegingsmogelijkheden.

Tunnels en knaagmateriaal

Vlaams Dierenminister Ben Weyts verplicht de verrijkte parken nu ook voor kweekkonijnen, ten laatste tegen 2025. De parken kunnen tot dubbel zo groot zijn als de huidige huisvesting van een kweekkonijn. Waar een vrouwelijk kweekkonijn vandaag over ongeveer 3.000 cm² beschikt, zal zij in de toekomst over een minimale oppervlakte van 6.000 cm² beschikken. Bovendien zijn de parken uitgerust met tunnels en knaagmateriaal, waardoor ze meer aansluiten bij de natuurlijke omgeving van een konijn.

Lat hoog leggen voor dierenwelzijn

“In overleg met alle partners kiezen we voor moderne dierenwelzijnsnormen”, zegt Dierenminister Weyts. “Ons Vlaams dierenwelzijnsbeleid legt de lat opnieuw hoog. Zo nemen we steevast het voortouw voor meer dierenwelzijn in Vlaanderen.”